Прийоми педагогічної
техніки (за А. Гіном)

Завершення уроку:
чітко, традиційним словом або дією.
Приваблива мета:
перед учнем постає проста, зрозуміла і приваблива для нього мета, при
досягненні якої він хоч-не-хоч
виконує і ту навчальну дію, яку планує педагог.
Здивуй! –
учитель знаходить такий кут зору, щоб навіть повсякденне стало дивовижним.
Відтягнута відгадка:
на початку уроку вчитель задає загадку (цікавий факт), відгадка на яку (ключ
для розуміння) буде відкрита на уроці під час роботи над новим матеріалом;
загадку дати наприкінці уроку, щоб розпочати з неї наступне заняття.
Фантастична добавка:
учитель додає до реальної ситуації фантастику.
Спіймай
помилку: пояснюючи матеріал,
учитель навмисне припускається помилок.
Практичність теорії:
введення в теорію учитель здійснює через практичну задачу, корисність якої
очевидна учням.
Прес-конференція: учитель
навмисне розкриває тему неповно, пропонуючи учням поставити такі питання, які
розкривають її повністю.
Питання до тексту:
перед вивченням навчального тексту дітям ставиться задача – скласти до нього
список питань.
Інтелектуальна розминка:
опитування за базовими питаннями.
«Так – чи ні»:
учитель загадує дещо (число, предмет, літературного чи історичного героя тощо).
Учні
намагаються
знайти відповідь за допомогою питань, які задають учителю. Питання формулюються
так, щоб учитель відповідав тільки словами: «так», «ні», «і так, і ні».
М’яке опитування: тренувальне
опитування (дві групи опитують по черзі, правильну відповідь дає експерт –
сильний учень або вчитель)
Ідеальне опитування: учні
самі оцінюють ступінь своєї підготовки й сповіщають про це учителя.
«Світлофор»:
при опитуванні учні піднімають «світлофор» червоним або зеленим боком до
вчителя, сигналізуючи про свою готовність відповідати або про свою згоду чи
незгоду з відповіддю товариша.
Взаємоопитування: учні
опитують одне одного за базовими листами. Самооцінювання або взаємооцінювання
за поданими критеріями.
Гра у випадковість: учитель
включає в урок елементи випадкового вибору.
Театралізація:розігрується
сценка на навчальну тему.
Своя опора(1):
учень складає опорний конспект за новим матеріалом.
Своя опора(2): учень
складає авторський опорний конспект всієї раніше вивченої теми.
Повторюємо з контролем(1):
учні складають серію контрольних запитань до вивченого на уроці матеріалу.
Повторюємо з контролем(2):
учні складають серію контрольних запитань до всієї раніше вивченої теми.
Повторюємо з розширенням:
учні складають серію запитань, що доповнюють знання з нового матеріалу.
Свої приклади:
учні готують свої приклади до нового матеріалу.
Опитування-підсумок:
наприкінці уроку учитель ставить питання, що змушують до рефлексування уроку.
Обговорюємо домашнє завдання:
учитель разом з учнями обговорює, яким має бути д/з, щоб новий матеріал був
якісно відпрацьований.
Перетинання тем: учні
підбирають або розробляють свої приклади, задачі, гіпотези, ідеї, запитання,
які пов’язують останній вивчений матеріал із будь-якою раніше вивченою темою,
яку пропонує учитель.
Ділова гра «Точка зору»:групи
обговорюють свої аргументи з теми дискусії й можливі контраргументи суперників,
вступають у дискусію; група спостерігачів оцінює, хто більш переконливий).
Ігрова мета: якщо
необхідно виконати велику кількість одноманітних вправ, учитель вводить їх до
складу ігрової оболонки, у якій ці дії виконуються для досягнення ігрової мети.
Проблемний діалог(
евристична бесіда).
Ділова гра «Компетентність»:учасники
– конкуренти (дві групи учнів складають для суперників запитання з теми);
наймачі (група учнів, яка визначає переможця); арбітр (зазвичай, учитель,
вирішує спірні питання).
Гра «НДЛ» - науково-дослідницька
лабораторія (замовники, винахідники або дослідники, приймальна комісія).
Зразкова відповідь: учитель
(або учень) надає свій приклад відповіді або виконання завдання.
«Руки геть!» –
спеціальний знак заборони ставиться на стіл або вивішується на дошку.
Чітка команда –
учитель відпрацьовує з учнями декілька чітких команд (Вільна парта! Роботу
закінчено! Увага! Невербальні команди).
Листок захисту –
кожен учень може вписати своє прізвище і бути впевненим, що його сьогодні не
спитають. Учитель підшиває ці листи.
Відтягнута реакція: учитель
привчає учнів до паузи між питанням та відповіддю (не вигукувати з місця)
Вибірковий контроль: перевіряти
роботи учнів вибірково.
Релейна контрольна робота: контрольна
робота проводиться за текстами задач, розв’язаних раніше.
Бліц-контрольна: контроль
у високому темпі, щоб виявити, наскільки прості учбові навички, якими
зобов’язані оволодіти учні для подальшого успішного навчання.
Фактологічний диктант: диктант
проводиться по базовим питанням у швидкому темпі.
Програмоване опитування:
учень вибирає одну вірну відповідь з декількох запропонованих.
Тихе опитування: бесіда
з одним чи декількома учнями напівпошепки (клас у цей час зайнятий іншою
роботою).
Опитування ланцюжком:учні
змагаються, виконуючи по черзі дії відповідно певному правилу, коли наступна
дія залежить від попередньої; розповідь одного учня припиняється на будь-якому
місці і передається іншому жестом учителя .
Роль «психолог»,
«охоронець часу», «Фома невіруючий», «спонсор знань», «адвокат» та інші.
«Мордочки»: учні
сигналізують про свій емоційний стан за допомогою карток із стилізованими
малюнками.
«Резюме»:
учні письмово відповідають на серію питань, які відображують їх відношення до
уроку, навчального предмету, вчителя, до своєї праці.
«Допоможіть мені!» - зошит
на столі вчителя, у якому кожен може зробити свій запис:задати питання,
звернутися з проханням тощо.
Вихід
за межі: учитель виходить за межі
підручника, свого предмету.
Порівняйте позиції:
учитель сам обирає позицію оцінюваного.
Радьтеся: з
будь-яких
складних питань, проблем у взаєминах учитель радиться з дітьми.
Оцінка – не тільки бали. (Рейтингове
оцінювання. Кредит довіри. Своя валюта. Останнє слово.)
Рівні та види домашнього завдання
Три рівні домашнього завдання:
І рівень – обов’язковий мінімум (під силу всім учням); ІІ рівень – тренувальний
(для учнів, які бажають добре знати предмет); ІІІ рівень – творче завдання.
Завдання масивом: задається
великий масив задач в межах великої теми або для можливості самостійного вибору
учнями.
Особливе завдання:
талановиті учні отримують право на виконання особливо складного завдання,
учитель всіляко підкреслює свою повагу до зваженого рішення учня скористатися
чи ні цим правом.
Творчість працює на майбутнє:
виконуючи д/з, учні розробляють дидактичні матеріали.
Прийоми подачі д/з
Незвичайна звичайність:
д/з незвичайним способом (пошта, лотерея тощо).
Ідеальне завдання:
учитель пропонує учням виконати вдома роботу за їх власним вибором і
розумінням.
Кожному – своя ділянка:
кожний учень отримує свій варіант.
Повідомлення з ускладненням:
учень отримує картку, на якій записано декілька слів, афоризм тощо, які він
повинен включити у доповідь.
Этот комментарий был удален администратором блога.
ОтветитьУдалить