Самоосвіта

Прийоми педагогічної техніки (за А. Гіном)

Вхід до уроку: учитель починає урок з «настройки» (речення-підказки, нескладні питання тощо).
Завершення уроку: чітко, традиційним словом або дією.
Приваблива мета: перед учнем постає проста, зрозуміла і приваблива для нього мета, при досягненні якої він хоч-не-хоч виконує і ту навчальну дію, яку планує педагог.
Здивуй! – учитель знаходить такий кут зору, щоб навіть повсякденне стало дивовижним.
Відтягнута відгадка: на початку уроку вчитель задає загадку (цікавий факт), відгадка на яку (ключ для розуміння) буде відкрита на уроці під час роботи над новим матеріалом; загадку дати наприкінці уроку, щоб розпочати з неї наступне заняття.
Фантастична добавка: учитель додає до реальної ситуації фантастику.
 Спіймай помилку: пояснюючи матеріал, учитель навмисне припускається помилок.
Практичність теорії: введення в теорію учитель здійснює через практичну задачу, корисність якої очевидна учням.
Прес-конференція: учитель навмисне розкриває тему неповно, пропонуючи учням поставити такі питання, які розкривають її повністю.
Питання до тексту: перед вивченням навчального тексту дітям ставиться задача – скласти до нього список питань.
Інтелектуальна розминка: опитування за базовими питаннями.
«Так – чи ні»: учитель загадує дещо (число, предмет, літературного чи історичного героя тощо). Учні
намагаються знайти відповідь за допомогою питань, які задають учителю. Питання формулюються так, щоб учитель відповідав тільки словами: «так», «ні», «і так, і ні».
М’яке опитування: тренувальне опитування (дві групи опитують по черзі, правильну відповідь дає експерт – сильний учень або вчитель)
Ідеальне опитування: учні самі оцінюють ступінь своєї підготовки й сповіщають про це учителя.
«Світлофор»: при опитуванні учні піднімають «світлофор» червоним або зеленим боком до вчителя, сигналізуючи про свою готовність відповідати або про свою згоду чи незгоду з відповіддю товариша.
 Взаємоопитування: учні опитують одне одного за базовими листами. Самооцінювання або взаємооцінювання за поданими критеріями.
Гра у випадковість: учитель включає в урок елементи випадкового вибору.
Театралізація:розігрується сценка на навчальну тему.
Своя опора(1): учень складає опорний конспект за новим матеріалом.
Своя опора(2): учень складає авторський опорний конспект всієї раніше вивченої теми.
Повторюємо з контролем(1): учні складають серію контрольних запитань до вивченого на уроці матеріалу.
Повторюємо з контролем(2): учні складають серію контрольних запитань до всієї раніше вивченої теми.
Повторюємо з розширенням: учні складають серію запитань, що доповнюють знання з нового матеріалу.
Свої приклади: учні готують свої приклади до нового матеріалу.
Опитування-підсумок: наприкінці уроку учитель ставить питання, що змушують до рефлексування уроку.
Обговорюємо домашнє завдання: учитель разом з учнями обговорює, яким має бути д/з, щоб новий матеріал був якісно відпрацьований.
Перетинання тем: учні підбирають або розробляють свої приклади, задачі, гіпотези, ідеї, запитання, які пов’язують останній вивчений матеріал із будь-якою раніше вивченою темою, яку пропонує учитель.
Ділова гра «Точка зору»:групи обговорюють свої аргументи з теми дискусії й можливі контраргументи суперників, вступають у дискусію; група спостерігачів оцінює, хто більш переконливий).
Ігрова мета: якщо необхідно виконати велику кількість одноманітних вправ, учитель вводить їх до складу ігрової оболонки, у якій ці дії виконуються для досягнення ігрової мети.
Проблемний діалог( евристична бесіда).
Ділова гра «Компетентність»:учасники – конкуренти (дві групи учнів складають для суперників запитання з теми); наймачі (група учнів, яка визначає переможця); арбітр (зазвичай, учитель, вирішує спірні питання).
Гра «НДЛ» - науково-дослідницька лабораторія (замовники, винахідники або дослідники, приймальна комісія).
Зразкова відповідь: учитель (або учень) надає свій приклад відповіді або виконання завдання.
«Руки геть!» – спеціальний знак заборони ставиться на стіл або вивішується на дошку.
Чітка команда – учитель відпрацьовує з учнями декілька чітких команд (Вільна парта! Роботу закінчено! Увага! Невербальні команди).
Листок захисту – кожен учень може вписати своє прізвище і бути впевненим, що його сьогодні не спитають. Учитель підшиває ці листи.
Відтягнута реакція: учитель привчає учнів до паузи між питанням та відповіддю (не вигукувати з місця)
Вибірковий контроль: перевіряти роботи учнів вибірково.
Релейна контрольна робота: контрольна робота проводиться за текстами задач, розв’язаних раніше.
Бліц-контрольна: контроль у високому темпі, щоб виявити, наскільки прості учбові навички, якими зобов’язані оволодіти учні для подальшого успішного навчання.
Фактологічний диктант: диктант проводиться по базовим питанням у швидкому темпі.
Програмоване опитування: учень вибирає одну вірну відповідь з декількох запропонованих.
Тихе опитування: бесіда з одним чи декількома учнями напівпошепки (клас у цей час зайнятий іншою роботою).
Опитування ланцюжком:учні змагаються, виконуючи по черзі дії відповідно певному правилу, коли наступна дія залежить від попередньої; розповідь одного учня припиняється на будь-якому місці і передається іншому жестом учителя .
Роль «психолог», «охоронець часу», «Фома невіруючий», «спонсор знань», «адвокат» та інші.
«Мордочки»: учні сигналізують про свій емоційний стан за допомогою карток із стилізованими малюнками.
«Резюме»: учні письмово відповідають на серію питань, які відображують їх відношення до уроку, навчального предмету, вчителя, до своєї праці.
«Допоможіть мені!» - зошит на столі вчителя, у якому кожен може зробити свій запис:задати питання, звернутися з проханням тощо.
 Вихід за межі: учитель виходить за межі підручника, свого предмету.
Порівняйте позиції: учитель сам обирає позицію оцінюваного.
Радьтеся: з будь-яких складних питань, проблем у взаєминах учитель радиться з дітьми.
Оцінка – не тільки бали. (Рейтингове оцінювання. Кредит довіри. Своя валюта. Останнє слово.)
Рівні та види домашнього завдання
Три рівні домашнього завдання: І рівень – обов’язковий мінімум (під силу всім учням); ІІ рівень – тренувальний (для учнів, які бажають добре знати предмет); ІІІ рівень – творче завдання.
Завдання масивом: задається великий масив задач в межах великої теми або для можливості самостійного вибору учнями.
Особливе завдання: талановиті учні отримують право на виконання особливо складного завдання, учитель всіляко підкреслює свою повагу до зваженого рішення учня скористатися чи ні цим правом.
Творчість працює на майбутнє: виконуючи д/з, учні розробляють дидактичні матеріали.

Прийоми подачі д/з
Незвичайна звичайність: д/з незвичайним способом (пошта, лотерея тощо).
Ідеальне завдання: учитель пропонує учням виконати вдома роботу за їх власним вибором і розумінням.
Кожному – своя ділянка: кожний учень отримує свій варіант.

Повідомлення з ускладненням: учень отримує картку, на якій записано декілька слів, афоризм тощо, які він повинен включити у доповідь.

1 комментарий: